lördag 5 november 2016

Statiskt vs dynamiskt mindset och lärande


I Carol Dwecks bok Mindset - Du blir vad du tänker (2006) framkommer hur vi alla har en uppfattning om personlighet, prestationer och förmågor. I sin forskning har Dweck kommit fram till att vissa av oss har en statisk uppfattning om våra egenskaper, förmågor osv medan andra har en dynamisk uppfattning om desamma. Dweck kallar dessa uppfattningar för mindset och talar om statiskt respektive dynamiskt mindset. En persons mindset speglar en persons vilja till anstängning när det kommer till lärande. Något som inte minst är av intresse för oss pedagoger att förstå när vi coachar våra elever att nå framgång i skolan. Elever med ett dynamiskt mindset tar sig an utmaningar även då det tar emot och sporras av utmaningen det innebär att utvecklas och lära nytt när de stöter på sådant de inte kan sedan tidigare. Elever med ett statisk mindset gör enbart sitt bästa när de vet att de kommer att lyckas och ger lätt upp inför utmaningar och problem där det krävs en ansträngning.
Ur boken Mindset - Du blir vad du tänker (Dweck, 2006) 

I boken Utmananade undervisning i klassrummet av James Nottingham (2010) finns några talande jämförelser rörande självbilden hos personer med statiskt respektive dynamiskt mindset. Se tabellen.

Statiskt mindset
Dynamiskt mindset
 
Inställning till utmanande undervisning
·         Utmaningar bör undvikas.
·         Svårigheter betyder att jag inte är så smart som jag trodde.
·         Misslyckande betyder att jag är dum eller inkompetent.
·         Utmaningar hjälper mig att lära.
·         Svårigheter är en oundviklig del av inlärningsprocessen.
·         Misslyckanden betyder att jag måste anpassa mina strategier.
Jag anstränger mig när det finns:
·         Möjlighet att visa upp mina starka sidor.
·         En god chans att göra allt rätt.
·         Mycket liten risk att misslyckas.
·         Möjlighet att får nya insikter eller utveckla färdigheter.
·         En utmaning som kräver lite extra av mig.
·         Möjlighet att pröva något nytt.
Motton
·         Antingen så är du bra på något eller inte.
·         Om du är riktigt bra på något behöver du inte anstränga dig.
·         Om du måste anstränga dig måste du vara dum.
·         Ansträng dig inte för mycket för på så sätt har du en ursäkt om något går snett.
·         Undvik smärta!
·         Framgång infinner sig om man bara anstränger sig.
·         Oavsett om du är bra på något kan du alltid bli bättre.
·         Om du måste anstränga dig, lär du dig också.
·         Gör alltid ditt bästa; på så sätt ökar dina chanser att lyckas.
·         Ingen vinst utan smärta!

 

För att våra elever ska lära och utvecklas så lång som möjligt både kunskapsmässigt som personligt så menar Nottingham (2010) utifrån Dwecks forskning att vi bör stimulera och träna elever i att anta ett dynamiskt mindset när det kommer till lärande i skolan.
Dweck (2006)
Om vi som pedagoger tänker på våra elever så tror jag att vi, om vi skulle behöva, kan uttala oss om vilket mindset dessa har i olika situationer ex då det kommer till förmågan att tro sig kunna utvecklas och klara av ett problem i något av skolämnena.

Jag fetmarkerade en punkt i tabellen ovan då jag osökt kom att tänka på elever som inte klarat en prövning på det sätt som de själva skulle önska och vi som lärare hävdar att de har potential för. Ett scenario är då att eleven direkt påtalar att denne inte pluggat tillräckligt. Men, utifrån tabellen ovan, vad var det som gjorde att eleven inte ansträngde sig från början? Var det elevens tänkesätt kring sin förmåga att prestera? Stötte eleven på motstånd och gav upp? Hade denne elev ett statiskt mindset kring sin förmåga att lära nytt och utgick ifrån att antingen så kan jag eller så kan jag inte? I detta fall kan vara av vikt att fundera kring elevens egen självbild, förmåga till motivation (hitta mening/motiv för ansträngning) och att träna denne i att förstå hur anträngning och framgång hör ihop.

Nottingham (2010) skriver i sin bok att det är viktigt att erbjuda olika nivåer på de uppgifter som vi ger till eleverna. Elever med statiskt mindset motiveras av låga utmaningsnivåer där de får känna att de klarar!, medan elever med dynamisk mindset vill ha utmaning för att motiveras.

Nottingham (2010) skriver vidare att alla elever kan utveckla ett dynamiskt mindset och därigenom öppna för ett livslångt lärande och ger exempel på några faktorer som kan stödja elevernas utveckling mot ett dynamiskt mindset:

  • Sätt upp inlärningsrelaterade mål
  • Erbjud succesivt mer och mer utmanande uppgifter vartefter eleverna lär men samtidigt stödja dem om de blir osäkra
  • Ge återkoppling som fokuserar framsteg samt rekommendera nästa steg
  • Använda beröm på rätt sätt (beröm ska vara specifikt, fokusera på handlingar inte förmåga samt vara riktat mot personliga framsteg och ansträngning)

Notera att dessa punkter ovan går hand i hand med grundtanken med BFL (Bedömning för lärande). Jag har anledning att återkomma med fler bloggar kring innehållet i de två ovan nämnda böckerna då jag finner det intressant ur ett lärandeperspektiv.

Jag vill avsluta med ett tänkvärt citat hämtat ur Nottinghams (2010) bok:

”Det är inte det att jag är så smart, det är bara det att jag håller på med problemen längre”

Albert Einstein

Vänligen, Jenny Sjöberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar