onsdag 30 november 2016

Främja lärande i klassrummet - Fokus på vad vi gör


Om man som jag är intresserad av hur kroppen fungerar såväl fysiskt som psykiskt så är podden "Hjärnpodden" av Kristina Bähr något för dig att följa. Har tipsat om intervjuer tidigare och kommer troligt att göra det igen :), innehållet är bra!

Kristina Bähr som driver hjärnpodden är specialist i barn- och ungdomsmedicin, verksam i skolan som skolläkare sedan 2004. Hon utbildar om hjärnans mognad, arbetssätt och tillväxt samt hur det påverkar lärande och ledarskap. I hennes första poddar finns fakta genomgångar om hjärnans uppbyggnad och funktion varvat med musik. De senare poddavsnitten däremot är rena intervjuer med intressanta människor som på något sätt arbetar med hjärnan, lärande och utveckling.

                                                        

Avsnitt #26 av hjärnpodden heter Klassrummet  - En intervju med Anna Tebelius Bodin och handlar om hur klassrummet kan bli en intressant plats att vara på och att det ofta handlar mindre om den fysiska miljön än om vad vi konkret gör i klassrummet. Anna Tebelius Bodin är pedagog med en forskningsbakgrund inom inlärningspsykologi på Harvard. Anna är en erfaren föreläsare och författare. I avsnittet talas bl.a. om hur vi kan använda känd kunskap om hur hjärnan fungerar vid inlärning för att vi ska öka dopamin (belöning) mellan synapserna i elevernas pannlob och på så sätt främja inlärning.

 

Som sagt ett intressant bra avsnitt med tips och idéer som du direkt kan applicera på din undervisning för att främja lärande hos eleverna genom att förstå hur hjärnan arbetar vid inlärning.




Direktlänk till avsnittet: http://www.exist.se/2016/06/02/%ef%bb%bf26-klassrummet-intervju-med-anna-tebelius-bodin/

Ta hem podden i din podcast app eller lyssna direkt via länken ovan eller på webben via Kristinas hemsida www.exist.se


Ha det gott! /Jenny


Domarhagsskolan, Avesta kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar