lördag 19 november 2016

Digitala quiz i undervisningen

I mina undervisningsämnen (NO ämnena) är det många nya begrepp för eleverna  att lära men även mycket faktakunskaper. Att kunna begreppen och förstå faktadelarna är ett måste för att sedan kunna resonera och diskutera kring ämnesområdet i enlighet med kunskapskraven.
 
När mina elever får delta i planeringen så uppkommer ofta en önskan om att använda digitala quiz, sedan jag börjat använda detta i undervisningen på olika sätt. Jag använder webbverktyget www.mentimeter.com som är ett kostnadsfritt webbverktyg (betalversion finns) där du kan skapa utvärderingar, omröstingar, quiz mm. Logga in via ditt facebook eller googlekonto - mycket lätt att använda!

 
Till varje undersökning/quiz i mentimeter skapas en kod som eleverna skriver in på www.menti.com som är länken till att delta i undersökningen/quizet. Det är alltså bara jag som lärare som loggar in på www.mentimeter.se för att skapa och styra verktyget, eleverna loggar in på www.menti.com .

 
 
Jag tycker detta är ett utmärkt sätt att lägga in lite "lek" i underviningen som även har stora vinster för elevernas lärande. Jag upplever att elever överlag gillar digital teknik och själva tävlingsmomentet får dem att vara uppmärksamma och "med". jag tycker att det är ett perfekt sätt att börja lektionen på för att kolla om eleverna kom ihåg innehållet från föregående lektion och få till en diskussion kring detta eller för att avsluta lektionen och se om eleverna förstått målet med den aktuella lektionen. Det är även ett perfekt sätt att ha läxförhör på. Lärandet synliggörs (anonymt) och diskussion kring olika svarsalternativ kan föras direkt.

 
Här är några tips från mig vid användning av quiz-funktionen i mentimeter:
  1. Du kan använda såväl mobil, dator som surfplatta – allt fungerar!
  2. Uppmana eleverna att använda schyssta namn från början så slipper du en diskussion kring detta senare.
  3. Låt eleverna jobba i par om inte alla har mobil eller dator/surfplatta.
  4. I gratisversionen går det bara att ha 6 frågor per skapat quiz/utvärdering. Gör istället flera och växla mellan om du vill ha fler frågor. 
  5.  Stoppa mellan frågorna och ha en kort diskussion/genomgång kring svaren. Nyttja att eleverna är uppmärksamma och motiverade av ”tävlingsmomentet” J.
  6. Vid lång fråga eller längre textstycken i svarsalternativen - öka på betänketiden med ex 10 sekunder.
Slutligen ... Läs igenom dina frågor och svarsalternativ innan du genomför quizet i klassen - upprörda känslor om man ex råkat klicka i att ett felaktigt svar är korrekt och det som ger poäng - våra elever tar tävlingsmoment på största allvar, bra det 😄😄😄!!
Hälsningar Jenny Sjöberg




Ps. Du vet väl att du kan prenumerera på bloggen och få senaste inläggen direkt till din mail?! Skriv i din mailadress i rutan uppe till höger på sidan! Ds




Domarhagsskolan i Avesta kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar