tisdag 25 oktober 2016

Poddtips på bloggen - Intervju med Anna Tebelius



Här ser jag fram emot att dela stort och smått om och med lärande. Det kan röra sig om allt från lektionsögonblick, boktips, poddtips, reflektioner kring skola och undervisning, gästinlägg från skolledning och kollegor samt mycket mer.
I det här första inlägget vill jag dela ett tips om en intressant podd – Hjärnpodden - av Kristina Bähr som är specialist i barn- och ungdomsmedicin, verksam i skolan som skolläkare sedan 2004. Hon utbildar om hjärnans mognad, arbetssätt och tillväxt samt hur det påverkar lärande och ledarskap.


Avsnitt #26 av hjärnpodden heter Klassrummet  - En intervju med Anna Tebelius Bodin där presentationen av avsnittet lyder:

”I det här avsnittet utforskar vi hur klassrummet kan bli en intressant plats att vara på och att det kanske handlar mindre om den fysiska miljön än om vad vi gör i klassrummet. Anna Tebelius Bodin är pedagog med en forskningsbakgrund inom inlärningspsykologi på Harvard. Anna är en erfaren föreläsare, författare och föreläser varje år för hundratals pedagoger runt om i Sverige. Vi pratar i avsnittet om hur vi kan använda känd kunskap om hur hjärnan fungerar vid inlärning för att vi ska öka dopamin (belöning) mellan synapserna i vår pannlob där inlärning sker.”



Som sagt ett intressant och bra avsnitt med tips och idéer som du direkt kan applicera på din undervisning för att främja lärande hos eleverna genom att förstå hur hjärnan arbetar vid inlärning och som du kan dra nytta av vid val av metoder i din undervisning.

Ta hem podden i din podcast app eller lyssna direkt på webben via Kristinas hemsida www.exist.se


 




Direktlänk till avsnittet.







Kristina Bähr har också skrivit boken Hjärnan i skolan – möt barnen där de är som kom ut förra året. Jag har inte läst boken men den finns på min att-läsa-listaJ. Kanske någon av er har läst den och kan ge en recension?


Hälsningar Jenny Sjöberg
Länk till min arbetsplats Domarhagsskolan i Avesta


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar