Att bjuda in
eleverna i planeringen av undervisningen är något jag gjort vid varje nytt
arbetsområde i mina klasser under några år. Formen för hur de är med och tycker
till kan variera i form av digitala omröstningsverktyg, enkäter eller andra
former av skriftligt eller muntligt önskande. Jag får på detta sätt lära mig
hur eleverna i de olika klasserna föredrar att arbeta och pröva sina kunskaper
och kan lägga upp undervisningen utifrån detta.
Genom att eleverna
är med och formar innehåll och upplägg så upplever jag också en ökad
samarbetsvilja och motivation till det vi gör. Jag återkopplar alltid deras
framröstade beslut och sammanställer de även i LPPn för området. Jag ger alltid
minst två olika valmöjligheter till prövning samt givetvis andra former av anpassningar
till de elever som kräver det vid prövning. Detta med att välja prövning är något
eleverna uttryckt att de uppskattat i de utvärderingar jag gjort i ämnet och jag
upplever själv att det ger en ökad motivation och måluppfyllelse genom att eleven
känner att ”Jag har valt detta själv” och anstränger sig lite mer.
Förutom att
vara med och planera vid varje nytt område har jag denna termin låtit eleverna
reflektera över sina studier och mål i mina ämnen inför varje nytt arbetsområde.
Tanken är att de ska få ett eget mål och syfte med undervisningen samt att de
ska tänka till kring sin egen prestation, behov av stöd osv. och på så vis ta
mer ansvar.
Jag slås av vilka kloka elever vi har
och hur medvetna de är i de svar de ger. Jag låter dem även se sina svar från
reflektionsfrågorna i föregående/precis avslutat arbetsområde när de ska skriva
reflektioner och mål inför kommande. Här blir reaktionerna exempelvis att ”Oj,
vad jag har lärt mig mycket” eller ”Jag ska lägga upp mitt arbete så här
istället…” eller ”Måste fokusera mer genom att…” . Jag vill att de reflekterar
och ser på sitt eget arbete lite utifrån för att skapa en medvetenhet om framgångar,
hinder och lösningar och på så vis äga sitt lärande mer själv.
Jag kommer
fortsätta med detta för att sedan utvärdera och se vilka slutsatser jag kan dra
av denna metod av självreglering. Ett plus av det hela är dessutom att jag får
en större förståelse för elevens tankar kring sina studier i mitt ämne och jag
kan därigenom anpassa än bättre till mina elever.
Hälsningar Jenny
Länk till min arbetsplats Domarhagsskolan i Avesta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar