torsdag 27 oktober 2016

Elevaktiv planering och självreflektion kring mål och prestation


Att bjuda in eleverna i planeringen av undervisningen är något jag gjort vid varje nytt arbetsområde i mina klasser under några år. Formen för hur de är med och tycker till kan variera i form av digitala omröstningsverktyg, enkäter eller andra former av skriftligt eller muntligt önskande. Jag får på detta sätt lära mig hur eleverna i de olika klasserna föredrar att arbeta och pröva sina kunskaper och kan lägga upp undervisningen utifrån detta.

Genom att eleverna är med och formar innehåll och upplägg så upplever jag också en ökad samarbetsvilja och motivation till det vi gör. Jag återkopplar alltid deras framröstade beslut och sammanställer de även i LPPn för området. Jag ger alltid minst två olika valmöjligheter till prövning samt givetvis andra former av anpassningar till de elever som kräver det vid prövning. Detta med att välja prövning är något eleverna uttryckt att de uppskattat i de utvärderingar jag gjort i ämnet och jag upplever själv att det ger en ökad motivation och måluppfyllelse genom att eleven känner att ”Jag har valt detta själv” och anstränger sig lite mer.




Förutom att vara med och planera vid varje nytt område har jag denna termin låtit eleverna reflektera över sina studier och mål i mina ämnen inför varje nytt arbetsområde. Tanken är att de ska få ett eget mål och syfte med undervisningen samt att de ska tänka till kring sin egen prestation, behov av stöd osv. och på så vis ta mer ansvar.

Jag slås av vilka kloka elever vi har och hur medvetna de är i de svar de ger. Jag låter dem även se sina svar från reflektionsfrågorna i föregående/precis avslutat arbetsområde när de ska skriva reflektioner och mål inför kommande. Här blir reaktionerna exempelvis att ”Oj, vad jag har lärt mig mycket” eller ”Jag ska lägga upp mitt arbete så här istället…” eller ”Måste fokusera mer genom att…” . Jag vill att de reflekterar och ser på sitt eget arbete lite utifrån för att skapa en medvetenhet om framgångar, hinder och lösningar och på så vis äga sitt lärande mer själv.

Jag kommer fortsätta med detta för att sedan utvärdera och se vilka slutsatser jag kan dra av denna metod av självreglering. Ett plus av det hela är dessutom att jag får en större förståelse för elevens tankar kring sina studier i mitt ämne och jag kan därigenom anpassa  än bättre till mina elever.

 Hälsningar Jenny

 Länk till min arbetsplats Domarhagsskolan i Avesta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar