måndag 27 mars 2017

Om att stimulera elever på olika nivå – Grund och fördjupning


anpassa1.jpg
Bildkälla
 
Som pedagoger strävar vi mot att alla elever ska nå målen, det är en självklarhet. Att även erbjuda de elever som lätt når målen fördjupning, är också en självklarhet för de flesta, men kanske inte alltid lika lätt att få till. Eller?

 

Något jag själv ser som viktigt och tycker är roligt är att skapa olika uppgifter och material som ska tilltala och stimulera elevers olika nivåer (grund/fördjupning) och inlärningsstilar (enskilt/samarbete/texter/filmer/bilder osv). Det som hos mig kräver mest tankeverksamhet och kreativitet att få till utmanande material och uppgifter för elever som har goda allmänkunskaper inom ett ämnesområde men samtidigt behöver träna ex begrepp och faktabitar (men som kanske inte tycker att detta är så jättekul alla gånger). Jag upplever ofta att detta är elever som behöver stimulans inom ämnet för att hålla lågan och fokus uppe.

 

Då detta är något som jag ofta tänker på och återkommer till så blev jag extra glad när jag stötte på intervjun, som länkas till nedan, där Kristina Bärh som är barnläkarspecialist, professionell coach och chefshandledare intervjuar pedagogen Anna Arvsten kring hur man kan anpassa undervisningen för särbegåvade barn. En intressant intervju som jag varmt rekommenderar dig att lyssna på om Du som jag finner detta intressant och utmanande och vill ha konkreta tips på hur du kan tänka i din undervisning.

 


 

Information om avsnittet från www.exist.se

Anna Arvsten är legitimerad pedagog, handledare och föreläsare och har arbetat på flera skolor i olika socioekonomiska miljöer. Anna har redan tidigt intresserat sig för hur man kan anpassa vardagen i klassrummet för att passa fler elever.

För dig som är lärare innebär det här avsnittet att du får handgripliga råd på hur du kan lägga upp pedagogiken så du kan når fler. Vi pratar även om särbegåvade barn och ungas kännetecken och deras medfödda ifrågasättande av regler (för att förstå varför) och hur man ska hinna med allt…

Avsnittet speglar en annan sida olikheter i vårt samhälle och hur vi ska ta tillvara på allas resurser och minska prestige.”

 

Trevlig lyssning! Återkom gärna med tankar :)
Hälsningar Jenny Sjöberg, Domarhagsskolan, Avesta

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera